måndag 26 april 2010

laura bell bundy - achin' and shakin'

Efter Laura Bell Bundys eminenta framförande på acm-awards har jag lyssnat en hel del på hennes nyaste skiva och blivit glatt överraskad.

Laura har fått lite skit för att hon är för teatralisk och det kan man verkligen tycka, hon sjunger med hela kroppen så att säga. Hon har dock en rad broadwayroller i bagaget så jag tycker hon är ursäktad. Bland annat har hon spelat Elle Woods (huvudrollen) i Legally Blonde - The Musical.

Achin' and Shakin' (2009) är två skivor i ett kan man säga. Första halvan, achin', är lugn och balladig medan andra halvan, shakin', är som namnet antyder lite mer shakevänlig. Jag gillar båda halvorna starkt. Fina låtar i synnerhet på Achin'-halvan är Drop On By, Cigarette och When It All Goes South.

Giddy On Up är den sjunde låten på plattan och den som inleder shakandet. Det är också den som blivit Lauras stora countrygenombrott och en superhit i USA. Det är en ganska sjuk låt egentligen och den ligger farligt nära gränsen mellan genialitet och galenskap. Eller den har nog snarare klivit över gränsen ganska så rejält om jag ska va ärlig. Det är trots detta (eller tack vare) en helt underbar låt som jag tänker störa många i min omgivning med hela sommaren.

En annan superskön låt är I'm No Good (For Ya Baby). Jag gillar särskilt de kaxiga verserna. If You Want My love är en annan goding.

Achin' and Shakin' är fantastiskt bra tycker jag men man ska inte överdosera. Jag rekomenderar en halvtimme av Laura Bell Bundy per dag, mycket mer av teaterapan orkar man inte med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar