onsdag 7 mars 2012

Elise Davis - Cheap Date

Elise Davis är en ny bekantskap för mig. Jag snubblade över hennes senaste platta Cheap Date för ett par veckor sedan under en session planlöst websurfande. Sedan dess har jag upptäckt fler och fler fantastiska låtar på den.


Jag vet egentligen ingenting om Elise. Hon finns inte med på wikipedia och därför ju svår att få grepp om. På hennes hemsida ser jag att hon växte upp i Little Rock, Arkansas om det är någon till intresse.

Jag gillar i alla fall Elise och hennes släpiga stämma. Låtarna är inte särskilt country på det stora hela men det vilar en härlig americanavibb över det hela, inte helt olikt min favorit Lucinda Williams i musikstil.

Bästa låten på plattan är den magnifika "Make The Kill". Jag fastnade direkt för den på grund av den härliga baktakten och kaxiga sången/texten. Det tog sedan en stund för mig att uppskatta plattans övriga låtar men en efter en smög de sig på mig.

"I Get Aweful Lonesome" är egentligen en tragisk historia rent textmässigt men en underbar musikalisk upplevelse med sin svajiga gitarr och lunkande tempo. "Diamond Days" är lite på samma deppiga tema men också den en riktigt fin låt. Här nedan sitter hon på något tjusigt stengolv och lirar den.



Egentligen är det mesta på Cheap Date lite så här smådeppigt. Kanske är det därför jag gillar den förhållandevis glada låten "Make The Kill" så mycket.

Elise Davis var för mig en härlig ny bekantskap. Ni hittar henne på Spotify. Där finns även hennes förra platta The Same Vein från 2010. Jag utgår från att den också är bra.

Cheap Date får 4 (av 5) i betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar