tisdag 12 juni 2012

Brandi Carlile - Bear Creek

Enda sedan jag hörde Brandi Carliles spänstiga stämma på den moderna klassikern "The Story" för första gången har jag varit helt besatt. Hon lirar svulstig folkrock helt olik någon annnan.

I dagarna släppte hon sin efterlängtade fjärde studioplatta Bear Creek, björnån.


Det hela öppnar med just något slags björnvrål på "Hard Way Home". Det är en härlig liten visa med en glad melodi och snärtiga stränginstrument. Överlag känns hela plattan betydligt gladare och lättsammare än hennes tidigare verk. "Save Part Of Yourself" till exempel, som är en av de bästa låtarna, består i en massa glatt tjoande på refrängen som jag tycker känns ganska okaraktäristiskt för Carlile, men det är verkligen en underbar låt i all sin märklighet.

"That Wasn't Me" var första singeln ifrån nya plattan och den är helt klart en av de starkare spåren. Carliles röst gör sig också väldigt bra i såna här lugna pianoballader. "What Did I Ever Come Here For" är en annan lugn favorit.

Med undantag av ett par sömniga nummer är Bear Creek lite av ett mästerverk. Det är till stor del Carliles röst som trollbinder, jag är precis lika besatt som när jag först upptäckte underbarnet.

Bear Creek får 4,5 (av 5) i betyg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar