torsdag 9 oktober 2014

Lucinda Williams - Down Where the Spirit Meets the Bone

Årets mest spännande skivsläpp är här! Lucinda Williams dubbelplatta med den vackraste titeln i mannaminne, Down Where the Spirit Meets the Bone.

Man har som Lucinda Williams fan blivit bortskämd under de senaste åren med täta skivsläpp. Det har dessutom varit riktigt bra album, senaste Blessed (2011) fick exempelvis full pott här på bloggen. Men det är väl inte möjligt att släppa ett till kanonalbum, och dessutom ett innehållande hela 20 låtar? Jo tydligen.

För Down Where the Spirit Meets the Bone är precis så bra som man hade hoppats. Det enda kritiska man kan säga om det är väl att den riktiga panghiten saknas, men vad gör det när man istället får 20 jämnbra countryvisor med precis de rätta proportionerna av Lucindas rossliga röst och gnissliga elgitarrer.

Jag försöker frenetiskt leta upp mina favoritlåtar på albumet men när jag går igenom låtlistan märker jag att alla låtar är superb. Kanske är den charmiga "Stand Right By Each Other" något av en personlig favorit men det är ju onekligen en svår uppgift att plocka russin ur en kaka som bara består av russin*.

Betyg: 4,5 (av 5)


Plattan finns inte på Spotify (ännu) men skit i att äta idag så har ni råd att köpa hennes platta på exempelvis Itunes, bara 109 kronor.

* Jag har använt exakt samma russinuttryck innan på bloggen men tänker att det är inget som folk lägger på minnet.

2 kommentarer:

  1. Gillar inte russin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då funkar inte riktigt uttrycket! Jag får jobba lite på mina liknelser då. / Ansvarig utgivare

      Radera